Første studieår i Norge – hvor mange faller fra eller bytter?

Tallene viser at 1 av 4 enten faller fra eller bytter studie/institusjon i løpet av første studieår.

Olav S. Rotvær
Olav S. RotværRedaktør Utdanning & Teknologi
Første studieår i Norge – hvor mange faller fra eller bytter?

Overgangen til høyere utdanning er krevende – tall viser betydelig omvalg og frafall første året.

Nye tall fra Statistisk sentralbyrå viser at 12 prosent av studentene faller fra sektoren første studieår, mens 12 prosent bytter enten studieprogram eller institusjon. Til sammen gjelder dette omtrent hver fjerde student. Mange av dem som faller fra, kommer tilbake senere.

Status: 1 av 4 ombestemmer seg første året

Den siste analysen fra SSB viser at 24 prosent enten faller fra eller bytter studie/institusjon i løpet av første studieår. 12 prosent har sektorfrafall (står utenfor universitets- og høyskolesektoren året etter), og 12 prosent bytter enten program eller lærested.

Tolkningen er nyansert: Et betydelig mindretall av dem som faller fra, vender tilbake senere – for noen blir avbruddet et planlagt eller uplanlagt «pauseår» før ny start.

“«Tallene viser mye bevegelse første året. For mange gir et bytte bedre treff mellom student og studium.»”
— Studieveileder, universitet
Frafall første år12 % (sektorfrafall)
Bytte første år12 % (program eller institusjon)
Sum frafall + bytte24 % (≈ 1 av 4)

Hvem bytter og hvem faller fra?

Bytter forekommer særlig blant yngre studenter, mens eldre studenter er jevnt over mer stabile i valg av studie. Frafall varierer mellom fagområder og institusjoner, og påvirkes av både studieforberedthet, studiemiljø og gjennomføringsevne.

  • Yngre studenter bytter oftere retning tidlig
  • Variasjon mellom fag og lærested
  • Studiekvalitet og tilhørighet påvirker risiko

Etter frafall: tilbake, i jobb – eller helt ute?

SSB følger studentene etter førsteårs-frafall. En del returnerer til studier (ofte på nytt program), andre går til arbeid, mens noen står utenfor både utdanning og arbeid en periode.

Bildet understreker behovet for tidlige tiltak som fanger opp usikkerhet, styrker tilhørighet og gir bedre veiledning rundt omvalg.

Hvorfor skjer det?

Overgangen til høyere utdanning innebærer nye krav, tempo og arbeidsformer. Mismatch mellom forventninger og studieinnhold, økonomi, bolig, helse og sosial tilhørighet er typiske forklaringer i undersøkelser.

God studiestart, tettere oppfølging i krevende emner og synlig veiledning rundt bytteprosesser ser ut til å hjelpe.

  • Forventningsbrudd og faglig mismatch
  • Sosial tilhørighet og studiemiljø
  • Arbeid ved siden av studiet og økonomi

Tiltak som virker første studieår

Institusjoner som lykkes, kombinerer flere grep: data-støttet oppfølging av fravær og progresjon, tidlig faglig støtte, mentorordninger og tydelige bytteløp for dem som bør skifte retning.

  • Tidlig varsling ved lav progresjon
  • Læringsstøtte i «portvokter»-emner
  • Mentor/«fadder+» og karriereveiledning
  • Smidige overgangsløp ved bytte av program

Veien videre: sporing, støtte og smidige omvalg

Med bedre sporing av progresjon, styrket studiestart og tydeligere bytteprosesser kan flere finne riktig studie raskere – uten å falle helt ut. Målet er høyere gjennomføring og lavere utenforskap, samtidig som vi ivaretar muligheten for informerte omvalg.